Primary Advertiser

5 דברים שלא ידעתם על תפוחי אדמה... ותופתעו לגלות

בשיתוף תפוצ'יפס

4.4.2021 / 8:04

הוא גדל ביבשת אמריקה ועם השנים הפך למרכיב חיוני כמעט בכל מטבחי העולם. הוא עשיר בטעם, רב-גוני ובזכותו יש לנו צ'יפס נהדר. הנה חמישה דברים שלא ידעתם על תפוחי אדמה

1. מייד אין אמריקה

ברחבי העולם אפשר למצוא כיום למעלה מ-5,000 זנים שונים של תפוחי אדמה, אשר נבדלים אלה מאלה בגודל, בצורה, בצבע וכמובן, בטעם. התפודים הראשונים גדלו ביבשת אמריקה, בהרי האנדים הגבוהים באזור בוליביה ופרו, ומשם התפרסו לאזורים אחרים ביבשת.

לאירופה הם הובאו על ידי הכובשים הספרדים, יחד עם עוד פירות וירקות מהעולם החדש כמו תירס, אבוקדו ודלעת.

2. ממשפחה טובה

תפוח האדמה שייך למשפחת הסולניים, שבין חבריה נמצאים העגבנייה, הפלפל והחציל. אלא שבעוד שמהירקות הללו אנחנו דווקא מאוד נהנים, רבים מבני המשפחה שלהם אינם מתאימים לבני אדם ולכן, תפוח האדמה התקבל בחשדנות רבה כאשר הובא לאירופה במאה ה-16.

רק לאחר שהחששות פגו החלו חקלאים, טבחים ושפים להתאהב בו ולהעריך אותו בזכות טעמו הנהדר, הקלות בה ניתן לגדל אותו והאפשרויות הקולינריות הרבות שהוא טומן בחובו. בקליפת תפוחי האדמה ישנם ערכים תזונתיים רבים והיא מקור לסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

תפוחי אדמה בתנור. ShutterStock
מאמריקה ועד לתנור/ShutterStock

3. עניין גלובלי

בחלוף השנים, קרנם של תפוחי האדמה עלתה בכל אירופה, והם וגם הגיעו ליבשות אחרות בעקבות נתיבי הסחר. היום אפשר למצוא אותם כמעט בכל מדינה על הגלובוס. דוגמאות יש לרוב: במטבח העיראקי מכינים קובה תפוחי האדמה במילוי בשר טחון ותבלינים ובמטבח הטריפוליטאי קיימת מנה דומה, בשם "בסטיל".

הפרסים שמים תפוחי אדמה שהופכים לפריכים בתחתית סירי האורז שלהם, בהודו הוא הבסיס למנות רבות כמו אלו גובי (תבשיל תפוחי אדמה וכרובית) ואלו דאל (תבשיל תפוחי אדמה ועדשים), במטבח הסובייטי הוא מרכיב שנכנס כמעט לכל מרק בורשט, בבריטניה הוא מעטר מנות כמו פאי רועים (שכבת פירה ומתחתיה תבשיל בשר טלה טחון עם יין וירקות שורש) ובתאילנד הוא מרכיב חשוב במנת הקארי מסמאן המתובלת הייחודית. וזה רק על קצה המזלג.

4. כוח העמילן

חומר עיקרי בתפוחי האדמה הוא עמילן - סוג של פחמימה (מסוג רב-סוכר) שסופגת נוזלים והופכת לאכילה כאשר היא נחשפת לחום. כמות העמילנים משתנה בין זן לזן של תפוחי האדמה ובאופן כללי, ככל שיש יותר עמילן, כך תפוח האדמה "יתנהג" יפה יותר כאשר מכינים ממנו צ'יפס, לביבות ועוד מנות תפודיות. הפריכות של הצ'יפס האהוב (שנוצר במטבחים של צרפת או בלגיה) מתקבלת בזכות היכולת של העמילן להפוך לפציח מאוד בזכות טיגון בשמן, שמייבש את השכבה החיצונית והופך אותה לפציחה ומענגת.

תפוחי אדמה תפוצ'יפס. ליאור נורדמן
עמילן, זה כל הסיפור/ליאור נורדמן

5. צ'יפס דקים וקריספיים - ממעדן של שפים לחטיף ביתי אהוב

מתכונים ראשונים לצ'יפס תפוחי אדמה דקיקים ועדינים אפשר למצוא בספרי בישול בריטיים וצרפתיים עוד מראשית המאה ה-19. מדובר שם על טיגון שבבים דקיקים של תפוחי אדמה בשומן אווז או חמאה מזוקקת עד שהם מזהיבים קלות, ולאחר מכן מתובלים במלח. במהלך עשרות שנים ניתן היה להזמין צ'יפס דקיקים שכאלו רק במסעדות, עד שב-1910 החל ייצור המוני שלהם בארצות הברית.

בראשית שנות ה-90 בשורת חטיף הצ'יפס הגיעה לישראל, כאשר חברת עלית (היום: שטראוס) הקימה מפעל בשער הנגב, מפעל שהוקדש לייצור המותג הישראלי תפוצ'יפס. כיום, התפוצ'יפס מיוצר בישראל על פי עקרונות של פשטות, כאשר המרכיבים בתפוצ'יפס בטעם טבעי הם תפוחי אדמה (מזנים מיוחדים שגדלים בשדות הנגב), שמן ומלח בלבד.

כל תפוח אדמה שונה בגודלו ובצורתו, ולכן לא תוכלו למצוא שני תפוצ'יפס זהים זה לזה וכל ביס הוא מיוחד בפני עצמו - כיפי, טבעי ונהדר. כיום במפעל מייצרים למעלה מ-100 מיליון שקיות תפוצ'יפס בכל שנה, וכ-24 אלף טון של תפוחי אדמה. וואו!

אז לא משנה אם אתם נהנים ממנו בפירה, בלביבות, כשהוא אפוי או בצורת חטיף צ'יפס, תפוח האדמה הוא אחד הירקות הכי שווים שיש. בתיאבון!

בשיתוף תפוצ'יפס
  • עוד באותו נושא:
  • תפוצ'יפס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully