Primary Advertiser

חשפנו את הסוד: איך מכינים את החטיף האהוב עלינו?

בשיתוף תפוצ'יפס

14.3.2021 / 8:55

הוא פריך, מפנק, טעים בכל שעה ומכינים אותו משלושה רכיבים בלבד (באמת!). דיברנו עם האנשים שמייצרים עבורכם את התפוצ'יפס, וגילינו איך מכינים תענוג קריספי שמתפצח בפה וכיצד שומרים על טריות נהדרת

אם יש חטיף אחד שקשה לסרב לו זה כנראה תפוצ'יפס. פרוסות דקיקות ופריכות של תפוחי אדמה, שאפשר לנשנש בכיף וגם להוסיף לכריכים ומאפים (כן!) ועוד. מאחורי כל פרוסת תפוחי אדמה שכזו יש סיפור, שמתחיל בשדות תפוחי אדמה נרחבים בדרום, ממשיך במפעל החטיפים של שטראוס בשדרות ומסתיים בביס המנצח.

אז כדי להכיר קצת יותר טוב את החטיף האהוב, דיברנו עם אלון פיאסצקי ואריאל בן יאיש, שלוקחים חלק משמעותי במערך גדול מאוד של חקלאים ועובדים, האחראים כולם על שרשרת הייצור וההכנה של תפוצ'יפס.

תפוחי אדמה תפוצ'יפס. ליאור נורדמן
תפוצ'יפס מכינים מתפוחי אדמה מיוחדים/ליאור נורדמן

מזרע לתפוח אדמה

בשביל שיהיה תפוצ'יפס, קודם כל צריך שיהיו תפוחי אדמה. אלון פיאצסקי, האגרונום של חטיבת המלוחים בשטראוס, שאחראי על הגידול החקלאי של תפוחי האדמה ומקשר בין החקלאים למפעל, מסביר מאיפה הכל מתחיל.

באילו זני תפוחי אדמה משתמשים לתפוצ'יפס? האם אפשר למצוא אותם בשווקים או בסופרים?

"מסע תפוחי האדמה מתחיל בזרע תפוח אדמה, בפקעות של זני תפוחי אדמה מיוחדים לתפוצ'יפס, כאלו שלא ניתן להשיג בשווקים. המגדלים זורעים אותם ואנחנו משגיחים על תהליך הגידול ומשם זה מגיע למפעל".

ומה מיוחד בתפוחי האדמה האלו?

"יש בהם אחוז חומר מוצק (עמילן) גבוה יותר ופחות סוכרים פשוטים. הם מרגישים מאוד נוקשים ושומרים על תוצאות עקביות וקריספיות בטיגון".

היכן ממוקמים השדות שלכם?

"השדות ממוקמים בנגב המערבי, באזור עוטף עזה, במרחק של חצי שעה נסיעה מהמפעל שלנו בשדרות. ישנם גם שדות נוספים ביטבתה והחקלאים הם שותפים שלנו לכל דבר ועניין. אנחנו מרגישים על בשרנו את המשברים הביטחוניים ויש המון יחסי אמון בינינו".

כמה זמן עובר מהרגע שזורעים עד שאפשר לאסוף?

"לתפוחי האדמה לוקח ארבעה חודשים לגדול לגודל אסיף, והם נאספים בעזרת קומביין, ללא מגע יד אדם. תפוחי האדמה שנאספו ממשיכים למפעל והופכים לתפוצ'יפס.

תפוחי אדמה תפוצ'יפס. ליאור נורדמן
משקיעים בתפוחי האדמה/ליאור נורדמן

מהשדה ועד לשקית

תפוחי האדמה עוברים כעת לטיפולו של אריאל בן יאיש, מנהל ייצור במפעל תפוצ'יפס, שאחראי לטיפול בתפוחי האדמה מרגע הגעתם למפעל.

אריאל, כל תפוחי האדמה שנאספים הופכים לתפוצ'יפס?

"לא בהכרח. במפעל תפוחי האדמה עוברים בדיקות קבלה. למשל, לבדיקת אחוז החומר היבש ועושים מבחן טיגון למשלוח שנאסף, בודקים שתפוחי האדמה מניבים תפוצ'יפס ראוי ואז מתחילים את תהליך הייצור לתפוצ'יפס".

ומה התהליך הזה כולל?

"לאחר שתפוחי האדמה נאספים, הם מועברים למיכלים גדולים. הם מגיעים ישר מהאדמה, עם בוץ ורגבים. השלב הראשון הוא לנקות אותם מכל מה שאינו תפוחי אדמה: חול, עשבים ועוד. לאחר מכן, תפוחי האדמה נשטפים היטב ומשם עוברים קילוף בסליל גלילים מחוספסים, שמסירים את השכבה החיצונית. השלב הבא הוא החיתוך, שקובע את האיכות של המוצר הסופי. תפוחי האדמה עוברים למכונה גדולה בשם 'חותכת', ובה להבים שמסתובבים במהרה ושומרים על פריסה מאוד מדויקת. תפוח האדמה הוא חומר חי, ויש שוני בצורה ובגודל בין אחד לשני".

כמה חשוב שעובי הפרוסות יהיה אחיד?

"העובי חייב להיות אחיד, לא משנה מאיזה תפוח אדמה הגיעה הפרוסה. הפריסה חייבת להיות מדויקת לאורך הייצור וכדי לשמור על עובי אחיד, אנחנו בודקים את הפרוסות בשלוש נקודות שונות לאורך הייצור".

וזהו? אפשר לטגן?

"עוד לא. הפרוסות עוברות שטיפה לפני הכניסה לטיגון, כדי להיפטר מעמילן מיותר, שמופרד ממי השטיפה. לאחר השטיפה הפרוסות עוברות ייבוש ואז טיגון בשמן עמוק במשך מספר דקות, עד שהופכות לפריכות. הן יוצאות מהמטגנת ומתובלות במלח או תבלינים אחרים.

חשוב לציין שכל החומרים האורגנים מהייצור שלא מתאימים לייצור תפוצ'יפס ממוחזרים לשימושים אחרים: העמילן והקליפות הופכים לאוכל לבעלי חיים, תפוחי אדמה קטנים מדי נמכרים מחדש".

ותוך כמה זמן כל התהליך הזה מתרחש?

"כל תהליך הייצור, מרגע הגעת תפוחי האדמה למפעל ועד האריזה של החטיף, נמשך 15 דקות ולא יותר, ככה שמקבלים צ'יפס פריך וטעים באיכות הכי גבוהה והמוצר גם נשמר לאורך זמן".

בשיתוף תפוצ'יפס
  • עוד באותו נושא:
  • תפוצ'יפס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully